Maandag 30 mei en dinsdag 31 mei Lekker slenteren in Victoria en met de ferry op weg naar Amerika

1 juni 2022 - Mount Vernon, Washington, Verenigde Staten

Maandag hebben we lekker uitgeslapen en rond 12.00 uur de 'Boardwalk' van Victoria opgelopen. Vandaag gaan we op zoek naar de gekleurde hoodie voor Tess en een zwarte hoodie voor Duke. De 'Boardwalk' ging voor ons gevoel sneller dan gisteren..... gevoel dan want het blijft toch 5 km.

Het was nog niet zo gezellig als gisteren maar daar is het dan ook maandag voor. De winkel met de fel gekleurde hoodie gevonden...hoera Tess kunnen we gelukkig maken. Totdat we zagen dat er met grote letters Victoria op stond. Vond Cor niet zo geslaagd dus verder op zoek dan maar. Eindelijk een zaak gevonden, Urban planet, die een hoodie had zonder de toeristische tekst van "Victoria', hij hing hoog aan een paspop in de winkel maar nergens te vinden in de rekken. Even een lieve verkoopster aangeschoten en gevraagd naar de maat XL. Na lang zoeken achter kwam ze terug met de mededeling dat er alleen nog een maat M was, maar misschien een winkel in Vancouver. Shit.... dan maar weer verder zoeken. Cor was langzaam door haar hoeven gegaan en was doodmoe. Knieën zijn op dus snel iets zoeken om uit te rusten. Wat is dan beter dan een Irish Pub. Een lekker ouderwetse pub waar het erg gezellig en druk was. We hadden net op tijd een gezellig zitje gekregen waar we de pub aardig konden overzien. Het eten was er goed maar wel weer teveel voor ons.

Na 2 uur in de pub te hebben doorgebracht kwam de vraag of we terug zouden gaan lopen of pakken we de leuke watertaxi van Harbour Ferry. Het werd het laatste, hiervoor hoefden we maar een klein stukje te lopen naar de Empress aanlegsteiger. Voor 16 dollar breng de vrouwelijke kaptein, na een stop bij het leuke Fisherman's Warf,  je naar de andere kant van Victoria. Nu nog een paar honderd meter lopen en we zijn ''thuis''. We hadden geen honger meer want de burgersteak van de pub lag nog te malen in onze maag.  En vandaag weer niets gekocht buiten het bezoek aan de Pub!!

We hebben ons voorbereidt om dinsdagmorgen vroeg te vertrekken naar de ferry van Victoria naar Tsawwassen, vertrek om 09:00 uur. Een uur van te voren aanwezig en nog 3 kwartier rijden vanaf de campground, dus de wekker om 06:30 uur gezet... verdoeme, we hebben VAKANTIE.

Nog even goed nagegaan wat we nodig hadden buiten onze pasporten. Je mag volgens de Amerikaanse gegevens de grens niet over met vlees, groente, eieren, melk, fruit. Laten wij data nu net in de koelkast hebben liggen. De vriezer ligt vol met vlees voor 6 dagen. Nou dus toch maar een maaltijd rond 20:00 uur genuttigd uit de vriezer met de gekluste eieren die we anders hadden moeten weggooien. We zaten de dubben om het vlees weg te gooien of om de gok te wagen en gewoon in de vriezer laten. Het werd het laatste en maar hopen dat ze het accepteren. We weten wel dat je het altijd moet aangeven bij de douane dus als ze er naar vragen geven we het gewoon op.

Om 06:30 waren we wakker en ons gelijk aangekleed, wat laatste yoghurtjes opgegeven, zakjes met vuil gevuld en camper afgekoppeld. Om 07:20 uur hebben we de campground verlaten, op weg naar de ferry. Nu maar hopen dat we onderweg geen files zouden hebben want ze zitten ook in Victoria midden in de spits. Het ging redelijk en kwamen om 08:20 uur aan bij de pond. Even 185 dollar afgerekend en we konden aansluiten bij de campers en vrachtwagens. Het was tot nu toe de grootste ferry die we hebben gehad en was propvol. Lekker een bakkie koffie en chocomelk gehaald en genieten van het mooie uitzicht.

Toen we de ferry afreden moesten we zoeken naar de juiste weg. Er stonden wel borden met USA border via de 5Hwy maar wij wilden een wat rustige grensovergang hebben zodat we niet lang in de rij hoeven te staan. De grensovergang bij Vancouver staat bekend om zijn strenge controllers. Wij wilden de grens overgang bij Lynden nemen en kijken hoelang we daar moesten wachten. Was wel 70 km verder rijden.

Alle papieren bij de hand, paspoort, vaccinatie gegevens in Engels, ESTA formulier, vaccinatie boekje en de medicijn gegevens van de huisarts. Bij de grensovergang was het zeer rustig we konden gelijk onze pasporten laten zien. Hij vroeg om een ESTA formulier en die hadden wij in onze handen toen gaf hij aan dat dit al was gecontroleerd met paspoort gegevens (ze weten echt alles van je), dus die hoefde we niet te geven. Of we onze camper even een 20 meter verder wilde parkeren en naar de office lopen voor een stempel in onze paspoort. Met alle gegevens naar de office waar een iris scan en duim/hand afdruk van beide handen werd gemaakt. We wachten op uiteindelijk de vraag of we iets in de camper hadden van vlees, groente......etc en ook onze vaccinatie gegevens moest laten zien.  Niets van dit al, geen enkele vraag behalve dan hoelang met vakantie gingen. Na betaling van 12 dollar en een stempel in onze paspoort mochten we gaan. verbaasd dat we waren dat het zo gemakkelijk ging. In de camper aangekomen troffen we een geel papiertje van de U.S. Customs and Border Protection dat onze camper was gecontroleerd.......  met de opmerking ...OPS!!. Maar verder totaal geen probleem ervaren, vlees nog gewoon in de vriezer en minimale controle. Op de website lezen we review over de grens overgangen van Canada naar Amerika soms de vreemdste verhalen......gelukkig is het ons prima verlopen.

We zijn in Amerika en we hebben toch een ander gevoel..... Voor dat we naar de Campground Skagit Valley zouden rijden gaan we eerst naar de enige Outlet de we deze reis in Amerika tegenkomen. En zonder Outlet geen vakantie toch? We hebben wat leuke dingen gekocht onder andere een zwart hoodie voor Duke. Ook voor de "small kids"  in Friesland hebben we iets leuks gekocht. Maar nergens een felle kleuren hoodie voor Tess. Het werd tijd om de campground op te zoeken, ongeveer 45 km terug rijden. Eerst nog even bij Subway twee broodjes gehaald waarvan we de helft daar hebben opgegeten en de rest op de campground. We werden netjes verwelkomd en de gegevens waren reeds ingevuld. Geen spectaculaire campground met slechte Wifi maar wel heel rustig bijna helemaal vol. Morgen een lange rit naar Wintrop via de mooie cascade route.

1. Barry:
    1 juni 2022
    leuk hoor, maar illegale handel op vakantie?