Zondag 12 juni t/m zaterdag 18 juni Banff, Jasper en Dutch Lake in Clearwater

19 juni 2022 - Banff, Canada

Fairmont Hot, Banff en Jasper

Laatste dag in Fairmont zijn we naar de plaatselijke Bistro geweest. Gezellig restaurant met een heerlijke steak, die we nog niet eerder zo lekker hebben gegeten. Nog even een korte wandeling over de campground en daarna lekker bijkomen in de camper. Cor vermaakt zich prima met de puzzel en ik ben de biografie van Bruce Springsteen aan het verslinden. ’s Nacht regent het volgens mij altijd in Canada… in ieder geval hebben wij het weinig meegemaakt dat het droog was. Overdag klaart het meestal op maar we gaan in ieder geval niet op stap zonder regenjas.

Het was niet al te ver rijden naar Banff waar we drie nachten staan. Thuis hebben we via internet een mooi plekkie uitgezocht met een prachtig uitzicht.

Na de installatie van de camper zijn we met de shuttle bus naar Banff gegaan. Het is alweer 13 jaar geleden dat we in dit (toen) mooie bergplaatsje zijn geweest. Toen minder toeristisch en zonder die overheersende Aziaten (Cihinees, Indisch en Japans) die werkelijk de helft van Banff hebben overgenomen. Winkel na winkel verkopen ze de zelfde Chinese rotzooi (sorry Ali). De sfeer is ook heel anders dan 13 jaar geleden maar helaas moeten we nog drie nachten hier doorbrengen. De trip naar Lake Louise met de bus hebben we maar laten varen, het regende de gehele dag hard en met een bus voor kakelende chinezen die werkelijk alles fotograferen hadden we echt geen zin in. Dus hebben we de dag doorgebracht in de camper (ook gezellig). Laatste dag toch nog even met de bus naar Banff om wat voedsel te halen bij de enige supermarkt die er is (gelukkig geen eigendom van een chinees). Ook even naar de MAC om te kijken of Tess was geslaagd…..Toppie we hadden een WhatsApp gekregen van San dat ze was geslaagd….gefeliciteerd. Oma moest een traantje laten zo blij was ze. Na weer een hamburger en een milkshake te hebben weggewerkt (we komen kilo’s aan) snel naar de bus want ook nu was het niet echt gezellig in Banff. De volgende morgen vroeg op om de tanken (alweer $ 200 dollar) en nog even langs de super om water in te slaan. We moesten de camper wel op een RV parkeerplaats zetten dus toch nog sjouwen met de boodschappen.

Hoera, we zijn op weg naar Jasper want Banff hebben we voor de komende 20 jaar wel gezien. Voor ons geen Banff meer. De weg naar Jasper is werkelijk schitterend. Helaas te weinig stopplaatsen voor campers om te genieten van de omgeving. Bij de Icefields even gestopt om te kijken of de gletsjers nog even groot waren als 13 jaar geleden. Het was er erg druk, niet te vergelijken met ons vorig bezoek. De gletsjers waren volgens ons behoorlijk gekrompen en met die drukte ook niet zo erg interessant. Komt waarschijnlijk dat we het eerder hebben gezien.

Bij aankomst in Jasper hebben we een plekkie gezocht voor de camper om even te kijken waar we moesten zijn voor de SUNDOG tours die we drie jaar geleden hadden besproken. Gelijk een heerlijk broodje beef bij Tim Horton’s gegeten. Voor de eerste keer dat we hier naar binnen zijn gegaan maar was zeker de moeite waard en we waren zeker niet de enige, en gratis Wifi. Jaspers is gelukkig nog gevrijwaard van Aziatische invloeden hoewel ze wel te vinden zijn met hun toeristische rommel.

We hadden besproken bij Whistlers campground wat dit jaar, na renovatie, was opengegaan. De plek was groot en voorzieningen prima. Alleen rond de plekken was het nog een puinhoop. Ze hebben echt hier heel veel bomen voor moeten verwijderen want bij ons vorig bezoek hadden ze geen voorzieningen maar stond je wel prachtig tussen de bomen. Ook nu regende het de hele avond en nacht…pfff hopelijk hebben we morgen redelijk weer voor de tour.

Vandaag vroeg op want we moet met de camper terug naar Jasper om op tijd te zijn voor de tour naar Maligne Lake . Tour was een rit met de bus van 40 km voor Wildlife en daarna met de boot over het Maligne Lake met het meest gefotografeerde eilandje ter wereld. Het weer was prachtig en de regenjas kon in de rugzak, het zal een mooie dag worden. We waren op tijd dus nog even een sterke espresso (voor Cor) en twee ontbijt broodjes gehaald bij Tim. Was echt weer heerlijk. We waren een van de eerste met nog een jong Nederlands stel bij het ophaalpunt. Er waren nog meer ophaalpunten waardoor we een rondrit kregen door Jasper en we waren benieuwd hoeveel Aziaten en mee zouden gaan. Bleef gelukkig bij twee maar die waren net zo vervelend als 10 van die ‘’monsters’’. Moesten als eerste uit de bus, moesten als eerste op de boot, wilde werkelijk alles fotograferen en filmen dat andere bijna geen kans kregen. We hebben ze dan lekker zitten pesten.....

We hebben op de tour werkelijk van alles gezien beren (4 stuks), Moose, Eland, Berggeiten en een Eagle met jong. De boot trip op Maligne Lake was leuk en mooi. Eilandje stelde niet veel voor maar toch  enkele foto’s gemaakt omdat de omgeving schitterend is. Terug in Jasper even naar de camper ( hij stond er nog) om een plasje en andere kleding om te kijken of we ergens konden gaan eten. Hoewel we weinig trek hadden na een heerlijke chicken salade bij het Maligne Lake. Eerste een ijsje gehaald en daarna door Jasper geslenterd, ben je trouwens zo mee klaar. Uiteindelijk hadden we beide zin om lekker met de camper terug te rijden naar de campground. Dus wat doe je dan, een broodje en salade bij Tim halen in de camper opeten en natuurlijk weer even bijtanken (benzine)…. En ja, het begon weer te regenen dus na het even snel aankoppelen en lekker genieten van een mooie dag.

Morgen gaan we naar Clearwater en komen we dicht bij Vancouver en dus einde van een schitterende vakantie…maar eerst nog een paar dagen genieten. Morgen een rit naar Dutch Lake RV campground.

Door de slechte wegen is de sierrand van de magnetron gescheurd. Kan gebeuren…….

1. Hennie en Marian:
    19 juni 2022