Zondag 5 juni, maandag 6 juni, dinsdag 7 juni en woensdag 8 juni -

9 juni 2022 - Townsend, Montana, Verenigde Staten

Vandaag (zondag eerste pinksterdag) op weg naar Yellowstone. Gelukkig was het vannacht rustig op de campground na de Pentecost (soort pinksterbeweging) viering van een groot deel van de bezoekers. Komen dit jaarlijks op deze campground vieren. Voordat we op weg gingen even gevraagd of ze de gastank konden bijvullen. Dit lukte helaas niet, er kwam geen gas in de tank, met excuses van de KOA medewerker en een advies om het bij een Sinclair benzine pomp te proberen gingen we op weg naar Yellowstone. Onderweg even gestopt bij Sinclair om benzine te tanken en propaantank te vullen. Ook nu lukte het helaas niet, er zit iets niet goed bij de aansluiting, er komt geen gas in de tank. Jeetje, we moesten nog enkele dagen in yellowstone overnachten en dat is een volle gastank toch wel fijn. De ijskast draait op gas als we geen power (elek) hebben. Dus zuinig aan doen met het gas...... en koud douchen...bbrrrr.

We zijn voor het eerst de noordkant van Yellowstone binnen gekomen en natuurlijk een foto gemaakt van de Roosevelt monument. Roosevelt is de stichter van het eerste nationaal park (Yellowstone) in Amerika. We hoefde gelukkig niet lang in de rij te staan om binnen te komen. We hadden geen Parkcard genomen want we gingen alleen Yellowstone bezoeken en dan ben je een stuk goedkoper uit. Eenmaal binnen het park veranderd de natuur, zal misschien ons gevoel wel zijn. Eerst een stop gemaakt in Mammoth Visitor Center om een ijsje te halen. Het was druk maar we hadden niet verwacht dat het zo druk zou zijn. Dus ijsje weer uitgesteld tot de volgende reis naar Yellowstone. Na wat stops onderweg voor bezienswaardigheden, waarbij het ook drukker was dan we gewend waren. We hebben wel onderweg naar de eerste campground onze eerste wildlife gezien, bij drie verschillende plekken beren gezien waarvan we twee zwarte beren op de foto konden nemen. Bij de derde mochten we niet stoppen van de parkwachters dus geen crizzly bear op de foto. Op naar onze eerste overnachting in bear country,  Canyon campground. Het was 16.00 uur en dus waren we redelijk op tijd om ons te installeren voor de nacht. Bij aanmelden krijg je een heel verhaal van wat je wel en wat je niet mag. Eten moet in de stallen box worden gestopt zodat de beren niet je tent, auto of camper zou slopen voor een lekker hamburger. BBQ (alleen gas) en kampvuurtje nog weer wel. Fijn want we hadden de vriezer nog steeds redelijk vol dus dan kan gezellig worden......mits het natuurlijk droog bleef.

We kregen we site F156 redelijk achterin de campground maar de plak was niet echt groot en ik wilde geen risico lopen om de camper alsnog in de site te plaatsten. Dus terug naar de office en weer in de rij. Ik had namelijk een camper van 27 ft opgegegevn bij reservering en ik had een 29/30 ft van Fraserway gekregen. Het ging even moeilijk want het was volgens de manager helemaal FULL. Ja, wat nu, ik ging daar echt niet staan. Na wat gejojo kreeg ik een andere site toegewezen....Back-in. Dit probleem was ook opgelost. We stonden tussen de bomen en weinig zon....maar wel veel regen en nog een behoorlijk bui die de hele nacht duurde. Helaas geen BBQ en kampvuurtje dus eten in de camper dan maar. Als die beren het maar niet ruiken want zoveel hadden we ook weer niet in de vriezer. De nacht bijna niet geslapen, wat maakte de regen en de druppels van de bomen een herrie. 's Morgens even een katte wassie, wat eten en snel weer op zoek naar Wildlife, Geyser, Waterfalls Old Faithful voor het reserveren van een diner op dinsdag. We konden werkelijk nergens de camper kwijt op parkeerplaatsen voor  Trails voor bezichtigen van Geysers. Het was echt overal druk met auto's, trucks en campers. Bij Old Faithful het zelfde, parkeerplaats helemaal vol. Gelukkig konden we ergens aan de zijkant van een gebouw de camper neerzetten. Stukje lopen was goed voor ons. Old Faithful is een prachtig hotel met een rustieke entreeen een prachtige lunch/diner zaal. Even in de rij gestaan om te reserveren voor morgen (dinsdag). Helaas kon dat niet een dag tevoren, op de dag zelf kon je reserveren van 13:00 - 15:00 uur. Dan morgen maar even terugkomen. Tijdens de rit naar de volgende campground zagen we onderweg enkel Bisons op de weg lopen, vrij normaal in Yellowstone. Bij Fishing Bridge RV Park het zelfde verhaal over opbergen van eten voor de beren en wat we niet mogen. Hier geen kampvuur en BBQ. Mooi plekje met nu wel aansluiting op water en power. We konden nu de magnetron gebruiker want de generator mag 's avonds na 08.00 PM niet meer aan. het begon begin van de avond te regenen want overging in een flinke hagelbui de hele nacht door, en ja we stonden weer onder een boom. Het was echt koud, beide lekkere sokken aangedaan en een extra deken gepakt. Heerlijk geslapen trouwens ondanks de herrie van de hagel op de camper. "s Morgens eerste de kachel aangezet zodat het iets warmer werd in de camper. Cor ging als eerste onder de douche want we hebben warm water als we elek hebben. Straaltje was dun en soms koud......en daarna een gil van Cor. Toen we ons klaar wilde maken voor vertrek zagen we buiten een mooi winters plaatje. Bomen waren wit door de hagel of natte sneeuw. Staat uiteraard op de foto.

Het is dinsdag en dus is het pinksterweekend afgelopen en nu maar hopen dat die Amerikanen weer aan het werk gaan. Helaas, de meeste hebben Pinkstervakantie, Door COVID-19 konden zij ook 2 jaar lang nergens naar toe dus op naar Yellowstone dachten ze met zijn allen, Jeetje, ook nu weer een gekkenhuis. Gisteren hadden we lol omdat er een file ontstond van 5 km in het park door Bisons die de weg versperde De parkwachters moesten er aan de pas komen om de beesten van de weg te krijgen. Vandaag waren wij de pineut, zeker anderhalf uur stilgestaan omdat er weer een kudden Bisons met jong de weg versperde en niet wilde vertrekken. Ook hier moest de parkwachter in actie komen...maar voordat die er zijn met de drukte ben je snel 1,5 uur kwijt. We stonden vooraan toen hij de Bisons van de weg jaagde. Uiteraard een mooi gezicht maar wel angstig dat die 1000 kilo niet tegen de camper zou aan lopen. We waren nu te laat voor het bespreken van een diner in Old Faithful hotel maar toch maar proberen. Ook nu was het druk maar toch maar even vragen of er een plek voor ons was....... Ja, die was er... tafel vrij om 22:00 uur...... Op zich niet erg als we geen 65 kilometer naar de campground moesten rijden. Dus maar weer iets verzinnen om te eten want hier ook ijzeren kisten voor de voedsel, geen BBQ maar wel kampvuur. Overdag mooi weer gehad maar ;s avonds toch weer wat lichte regen.

We hebben besloten om Yellowstone via de west kant  ipv de noord kant te verlaten. Was dichterbij en met de lange rit voor de boeg naar Townsend van 260 km wilde we geen file meer meemaken in Yellowstone. Bij het verlaten van het Park kwamen we weer een stel Bisons tegen die de weg versperde. De parkwachter was al bezig om ze van de weg te krijgen. Wij konden doorrijden maar de andere kant van de weg was een file van meer dan 10 kilometer die het park net in waren. Zelfs buiten het park bij de west ingang stond een file....... en het was al redelijk druk in het park. Op tijd weg........ maar niet voor het laatste, we gaan, als we de kans krijgen, nog een keer naar Yellowstone. Alleen niet tijdens pinkstervakantie van de Amerikanen. Het is en blijft een schitterend park. Wat ons wel opviel was dat er minder chinezen en japanners waren dus dat was wel weer een opluchting.

Vandaag een lange rit achter de rug waarbij we eigenlijk onderweg hadden moeten stoppen. Na een ontbijt van een halve muffie en een bak twee/koffie waren we stuk. Na uitrusten hebben we de BBQ aangezet en lekker paar stukken vlees opgelegd. Moet op want we gaan morgen de grens weer over...... meer dan 440 km rijden, dus goed ontbijten en vroeg op weg.  Waarschijnlijk hebben we in Waterton ook geen Wifi dus ook geen verhaal van onze ervaringen.

1. Sandra Van den Maagdenberg:
    10 juni 2022
    Heel mooi! Jammer dat het zo druk was!