Maandag 9 mei - Eerste dag, vliegreis naar Vancouver en inchecken hotel

9 mei 2022 - Richmond, Canada

De zondag voor vertrek de gehele dag benut met inpakken en alles nog even controleren. We kregen het voor elkaar om toch weer teveel mee te nemen.  Afgepeigerd gingen we op tijd (Cor dan) naar bed. Maandagmorgen vroeg op want we wilden geen risico lopen dat we door de maandagochtend spits ons moesten haasten. Wat een gedoe met twee grote koffer, twee grote tassen, twee handbagage koffertjes, laptop tas, camera tas en ook nog twee kleine tassen van Cor. We waren dan ook blij  dat we de ruimbagage snel konden inchecken  zonder die lange rijen. Op naar lounge52 om te ontbijten en mensen te bekijken , het was ondertussen al 11.30 uur.

Inchecken vliegtuig was ook snel, na openen van de gate mochten we gelijk door lopen. Het ontbreek je aan niets in de toch wel dure Business class, wat een beenruimte. Nog voordat we de lucht ingingen kwam de senior purser naar ons toe en feliciteerde ons met ons 50 jarige huwelijk (dat heb ik bij KLM gebruikt om de juiste stoelen vast te leggen). We zijn tijdens de vlucht aardig verwend, zo kregen we een leuke kaart en een klein presentje van de crew.

Inchecken bij Vancouver airport was ook geen probleem, bij de digitale douane palen werd je paspoort en foto scan opgeslagen en  gecontroleerd. Ook de nodige medische gegevens en de inhoud van je bagage werd gevraagd voor een ticketnummer die de paal dan weer uitspuugde en 20 meter verder door een vrouwelijke douane beambte, zonder controle, ingenomen. Ging allemaal heel relax en snel, moet je alleen niet de uitdraai ticket van de digitale douane paal vergeten, wat ons natuurlijk moest overkomen. Dus weer even snel terug. Met hulp van een menselijke praatpaal konden we snel aansluiten. Verder zie je geen controles meer voordat je de koffers van de band mag plukken. Op naar Hertz voor de auto (Ford Edge) want waarschijnlijk moeten we daar in een lange rij staan. Hoera, er stond geen rij en konden we zo doorlopen. We kregen een Toyota Highlander (7 personen bak) met alles er op en aan, behalve een navigatie, die hebben alle auto's van Hertz niet meer en 11 dagen zonder navigatie is niet te doen in Vancouver. Alle bagage in de Toyota ''vrachtwagen" gezet en op naar hotel. En ja. zonder navigatie zaten verkeerd, na 20 minuten toch maar even aan een 'uitlaat service' van een pitbull naar de weg gevraagd. We zaten redelijk verkeerd.

Na inchecken hotel de koffers naar kamer gebracht.  Even bijkomen en het vliegtuig diner, lunch en ontbijt in de riool van Vancouver gedropt. Jammer want het vliegtuig eten was dit keer niet slecht. We wilde eigenlijk om 10.00 uur PM (Vancouver tijd) gaan slapen dus konden we nog even naar Wal-Mart om een navigatie te kopen. Een rommelige Wal-Mart had nog een Garmin Drive (200 dollar) liggen en we hebben gelijk wat te drinken meegenomen voorop de kamer. Eindelijk, we kunnen naar bed en lekker lang uitslapen... euh om 02.00 uur AM waren we beide wakker. Mooi moment om de navigatie te testen want vandaag gang we Vancouver verkennen en zonder navigatie zal dat alleen rotondes worden ben ik bang.

Foto's volgen vandaag nog