Voorwerk vakantie 2022 Canada - Amerika

4 mei 2022 - Oud-Beijerland, Nederland

Eindelijk is het dan zover. Na 2 keer een uitstel (2020 en 2021) door Corona vertrekken wij maandag 9 mei naar Vancouver. Het plannen van de reis was dit keer een hele klus. We moesten, door o.a. Covid-19, met meer dingen rekening houden dan we normaal gewend waren. In de planning van 2022 hebben we voor het eerste alle Campgrounds gereserveerd. Sommige Campgrounds die we in 2020 en 2021 hadden gereserveerd hebben we een voucher gekregen en kon zo in de planning worden meegenomen. Overige Campgrounds die we in de planning wilde opnemen waren eind november 2021 en januari 2022 voor een groot deel volgeboekt. Het is ons ook gelukt om een plek te reserveren in de natuurparken Yellowstone NP, Waterton NP, Kootenay NP, Banff NP en Jasper NP. Het reserveren van plek op 3 Campgrounds in Yellowstone NP hadden we in november kunnen regelen, alleen de campgrounds in Nationale Parken in Canada was een hele uitdaging. Canada Reservation Service hanteerde een systeem waarbij iedereen, over de hele wereld,  op een bepaalde dag en tijd een plek kon reserveren. Je moest je wel aanmelden bij CRS om hiervoor in aanmerking te komen, om precies 08.00 uur kwam je account in een wachtrij te staan. Bij Banff waren we nummer 48.342, dat was best schrikken en we dachten dan ook dat we het wel konden vergeten. Tijdens het wachten zijn we een alternatief gaan zoeken om toch ergens in de buurt van Banff te kunnen overnachten. Je moest in de queue blijven anders was je het toegekende plekkie (48.342) kwijt. Na 2,5 uur, wat toch nog snel is voor 48.341 wachtende voor je, bij KLM wacht je soms 3 uur, kregen we de mogelijkheid om een plek te reserveren. De mooie plekjes waren uiteraard weg maar we hebben toch een leuk plekje voor 3 nachten kunnen reserveren. Bij Jasper eigenlijk precies het zelfde alleen met maar 28.563 wachtende voor ons. Ook daar kregen we na 1,5 uur de mogelijkheid om nog een plek te reserveren voor 2 nachten. Bij Waterton NP hadden we gelukkig niet zoveel wachtende voor ons, 8.338. Ook hier hebben we nog een plek kunnen veroveren. Het reserveren van de Ferries in Canada was gelukkig geen probleem. De ferry van Vancouver naar Sunshine Coast, waar we voor 7 dagen een suites hebben gehuurd met uitzicht op Strait of Georgia, en de ferry van Vancouver naar Vancouver Island ging ook prima. Alleen de geplande ferry van Victoria naar Anacortes (Seattle, Amerika) moesten ivm Covid 19 en een tekort aan personeel, aanpassen. We gaan nu van Victoria naar Vancouver waarna we de grens overgaan op weg naar Yellowstone (ons favoriete natuur park). Verder hebben we de planning (vergeleken met 2020) twee weken verlengt, we komen nu uit op 7 weken. Vlucht, auto, suite, hotel en camper zijn allemaal besproken. Ook hebben we de nodige vaccinatiepapieren, ETA en ESTA om canada en Amerika in te komen. we hebben een dikke map met alle gegevens verzameld.